
          Tyndale Palmer vs. St. Paul Dispatch 
 

( 1895 ) 
 

After the trial the St. Paul Dispatch called the case a cause célèbre.  It may be 
more accurate to call it a mass tort with two hapless victims.  
 

On October 1, 1892, United Press and the American Press Association,  news 
services,  telegraphed their subscribers a story about two men, Tyndale 
Palmer and  Joao Francisco de Freitas, who had stolen an enormous sum from 
a Philadelphia  lighting company.  The theft took place in Brazil where the 
men had sold a patented lighting device for $510,000, sent the company 
$80,000 and pocketed the difference.  The story was not true.   
 
About 150 newspapers throughout the United States published it.  Upon 
learning that the story was false, many newspapers published retractions. But 
some did not, and Palmer and Freitas thereupon began libel suits against 
about 125 newspapers around the country.  Almost two years passed before 
Palmer turned his attention to Minnesota newspapers that had published 
versions of the story.  He considered the rural weeklies fair game.  The St. 

Paul Daily Globe, St. Paul Pioneer Press, Minneapolis Times and St. Paul 
Dispatch, four major metropolitan dailies, had published the false article, and 
the decision was made to sue each one except the Globe (the Minneapolis 

Tribune and Journal did not print the story). The following is the libelous story 
in the St. Paul Dispatch on Saturday, October 1, 1892:  
 

HE STOLE $440,000 
________ 

 

Swindles His Employers Out of 
Nearly Half a Million Dollars 

On a Single Deal. 
________ 

 

Philadelphia, Oct. 1— The theft of $440,000 from the Aver Incan-
descent Light company by Tindale Palmer, a former Philadelphia 
newspaper man, in which he was joined by a hotel keeper named 
Freitas, of Rio Janeiro, has just been brought to light. The 



2 

 

company is owned solely by A. O. Granger, the president, and ex-
Senator Joseph M. Gazzam, vice president. They formed the 
South American Weisbach Incandescent Light company, and sent 
young Palmer to Rio to boom the invention. He and Freitas sold 
the patent right for $510,000 in gold, and upon Palmer's return he 
reported the sale as having been made for $80,000, of which 
$10,000 was expended in his salary, expenses and commission. 
The theft was not learned until two other men were sent to Brazil 
on a second mission, although reports had reached the ears of the 
company. Palmer was sent to England to negotiate securities of 
one ex-Senator Gazzam’s iron companies and upon demanding a 
higher commission was dismissed.  Palmer cannot be returned 
from England, but action is being taken to recover sums which he 
expended in buying farms for relatives. 
      The second trip was made to Brazil to sell improvements on 
the original Weisbach invention, which caused the title to be 
changed to the Avar company.1 
 

•• • •• 
 
On  Saturday, September 8, 1894, three weeks before the two year statute of 
limitations for libel suits expired, Palmer served a demand for a retraction 
upon the Dispatch in accordance with the state libel law.2 That law required a 
complainant to demand in writing a retraction at least three days before filing 
suit. Palmer’s retraction demand also had a settlement proposal and enclosed 
a few newspaper clippings.  On Monday, September 10, a summons and 
complaint naming George Thompson, publisher of the Dispatch, as the sole 
defendant were served. 3  

                                                 
1 St. Paul Dispatch,  October 1, 1892, at 6. 
2 See Stat. c. 66, Title 2, §4693, at 206 (1891) (2 year limitation period for libel actions). 
  See Stat., c. 66, Title 7, §4795, at 226 (1891) (required notice before commencing suit).  This 
law is posted in the Appendix, at 34-35. 
3 Several weeks later de Freitas sued Thompson.  It was reported in the Globe: 
 

TWO $50,000 LIBEL SUITS. 
 

Brought Against the Dispatch on an Old Matter. 
      



3 

 

The Globe reported that the suit against the Dispatch was one of many: 
 

THAT LIBEL SUIT 
_________ 

 

Against the Dispatch Is Growing 
Interesting. 

 

      The plot thickens in connection with the libel suit mentioned 
yesterday as having been commenced against the St. Paul Dis-
patch by Tyndale Palmer. 
      It has been ascertained that all the papers in the United States 
who were at that time using the United Press reports and used 
the report sent out in their dispatches from Philadelphia Oct. 2., 
1892, either have been sued already or will be sued. Over 125 
papers have so far been sued, and as both Palmer and his South 
American confere, Jose Francisco de Freitas, each, sue for  
$50,000, it will be easily seen that the amount involved in the 
litigation up to date is $12,500,000, and is rapidly increasing. 

                                                                                                                                                             

      Joao Francisco de Freitas has begun an action for defamation of character 
against George Thompson, of the Dispatch, alleging $50,000 damages. The 
basis of the action is the publication of a news item under date of Oct. 1, 
1892, sent by a press association from Philadelphia, to the effect that the 
plaintiff had been accused of joining with Tindale Palmer, a former 
Philadelphia newspaper man, in stealing $440,000 from the Aver Incan-
descent Light company. 
      The plaintiff is a resident of Rio de Janeiro, Brazil. He says that in 
September, 1890, he entered into a negotiation with Tindale Palmer, 
representing the South American Welsbach Incandescent Light company for 
the purchase of a patent, and paid Palmer $80,000 for the patent. The charge 
of dishonesty in the deal is denied,.  It is alleged that the good name of the 
plaintiff has been injured at home and abroad by the publication of the 
article complained of in the Dispatch. The Dispatch is one of a great many 
papers throughout the United States that are sued on the same account. 
      Tindale Palmer, of Philadelphia, has also sued George Thompson, of the 
Dispatch, alleging $50,000 damage to his reputation by the publication of the 
same item complained of by Joao Francisco de Freitas.  
 

St. Paul Daily Globe, October 14, 1894, at 3.  This suit was not consolidated with Palmer’s.  It 
most likely was dismissed, as was his suit against the Pioneer Press. See Note  21. 
 



4 

 

These suits are commenced “on commission” or on a contingent 
fee, and several attorneys in Minneapolis were approached with a 
confidential circular before the prosecution of the suits were 
undertaken. The Daily Courier, of Waterloo, la., is the latest 
recruit to the ranks of the sued. 4 

 
Chelsea J. Rockwood of Minneapolis and Christopher D. O’Brien of St. Paul 
represented the plaintiff, while Marcus D. Munn defended the Dispatch.  
Munn defended the Dispatch in many libel trials (in 1897 he defended the 
paper in the two Lind libel suits).  Decades later Rockwood would be 
appointed to the Hennepin County District Court, serving from 1917 to 1919.  
O’Brien was no stranger to libel suits, having represented George Hewitt 
against the Pioneer Press in 1875.   The presiding judge, Hascal R. Brill, was in 
his 20th year on the Ramsey County bench and would serve until death in 
1922. 
 

In 1894 a typical case in Ramsey County was called for trial several months 
after it was filed. 5  Thorough pre-trial “discovery” of the other side’s case was 
unknown. Document requests, interrogatories and depositions, though 
available by statute, were rarely used.  At the request of Palmer’s attorneys, 
Judge Brill ordered Marcus Munn to produce Palmer’s retraction demand and 
enclosures.  He grudgingly complied during the trial and this led to one of 
many heated arguments between counsel.   
 

The trial began on Monday, January 28, 1895, as the Globe reported: 
 

IT DIDN’T RETRACT. 
_________ 

 

Tindale Palmer's $50,000 Libel 
Suit Against the St. Paul Dispatch Begun  

_________ 
 

                                                 
4 St. Paul Daily Globe, October 3, 1894, at 3.  The letter soliciting lawyers to represent 

Palmer and de Freitas was printed in the Minneapolis Journal on October 2, later reprinted 

in the Duluth Evening Herald on October 4, 1894, at 3. See Appendix,  at 32-33.  
5 Palmer first filed his suit in Hennepin County District Court.  Globe, October 2, 1894, at 3. It 
was transferred to Ramsey County probably because the Dispatch did little business in 
Minneapolis. 



5 

 

IN THE DISTRICT COURT. 
_________ 

 
Grows Out of the Story Concerning 

a Fake Swindling Operation. 
_________ 

 

TILT BETWEEN ATTORNEYS 
_________ 

 

Over Some Newspaper Clippings 
Which Turned Up Missing. 

_________ 
 

      The $50,000 libel suit of Tindale Palmer, of Philadelphia, 
against the St. Paul Dispatch, is on trial before Judge Brill and a 
jury. The suit grows out of a story published in the Dispatch in 
October, 1892, charging Palmer and a man named J. F. De Freitas 
with swindling the Weisbach Light company out of $440,000 
while the former was acting as its agent in disposing of a patent 
right in Brazil in 1890. The story was telegraphed from Phila-
delphia, and was published in a large number of papers. A great 
many of them afterwards made retractions, but Palmer claims the 
Dispatch refused to accept an offer to retract and make reason-
able reparation, which left him no other course than a libel suit. 
      There was a sharp tilt between the attorneys over some 
newspaper clippings that Attorney Munn, counsel for the 
defense, did not want to give up. It appears that Attorneys 
Rockwood, of Minneapolis, and C. D. O'Brien, both of whom are 
representing the plaintiff, secured an order from the court 
directing the counsel for defense to produce the letter written by 
Palmer to the Dispatch, offering terms of settlement. Munn pro-
duced the letter, but withheld the clippings. The letter made 
reference to certain clippings enclosed, and when it came to 
submitting the whole in evidence, the clippings were missing. 
       Mr. Rockwood then submitted other clippings, which, he said,  
were taken from the same issue of the same paper. Mr. Munn 
objected, and when the attention of the court was called to the 
fact that Munn had  



6 

 

Retained the Clippings 
 
inclosed, and the court ordered him to turn them over, he insisted 
that he did not know what clippings were inclosed; that the 
clippings he had withheld had been taken from his own files. 
      "The order to produce the letter must have carried with it, 
most assuredly, the production of all the papers inclosed in the 
letter," said Judge Brill.  
      "But, your honor, I do not know which clippings were in-
closed," was Mr. Munn's reply. 
     “Well, you certainly should know," returned the court.  
      "Why, Mr. Munn, they were in the letter when you handed it 
over, and you picked them up and stuck them in your pocket after 
they were laid on the desk," put in each of the attorneys for the 
plaintiff. The dispute finally grew so warm that Mr. O'Brien 
likened the action to larceny. 
      To settle the matter without yielding, Mr. Munn eventually 
said that if Mr. Palmer would swear that the alleged duplicate 
clippings submitted were exactly the same as the ones he 
inclosed in the letter, he would admit that they were.   Mr. Palmer 
so testified, and they were offered in evidence with the letter 
over the objection of Mr. Munn.  
      Mr. Palmer then testified regarding his trip to South America 
to dispose of the patent right referred to for the Welsbach Light 
company. He had previously been connected with the company, 
but lost all he had by the failure of the Minneapolis branch. He 
first went to Buenos Ayres, but owing to the revolution in 
Argentine at the time he could do nothing. He then went to Rio 
Janeiro. His company had instructed him to sell the right for 
$40,000 cash and 25 per cent interest in the company that was to 
have control of it, the capital stock to be about $100,000. 
      While he was making the deal he received a letter from the 
company, tell[ing] him that he was holding the price too high, and 
instructing him to reduce it and sell for anything over $20,000. 
This letter was offered in evidence. He finally closed the deal at 
$80,000 cash, and sent $75,000 to his company, retain[ing] the 
other $5,000 as commission and expenses. The company still 



7 

 

owed him a trifle, which it paid on his return. He said the only 
connection De Freitas had with the transaction was as 
representative of the purchasers.  
      Mr. Palmer was superintendent of the first electric street rail-
way line built in Minneapolis. 6 
 

The second day of the trial had many clashes between the lawyers.   The sole 
defendant George Thompson was somewhere in hiding, evading a subpoena.  
His testimony was important because the plaintiff needed to show that he 
had an ownership interest in the paper.7   Every witness the plaintiff’s lawyers 
called denied any knowledge of his position in the company. Desperate they 
called Marcus Munn, the defense attorney, as a hostile witness (though that 

term was probably not used at this time). Munn, as defense lawyer, objected to 
every question he was asked and, as witness, expressed ignorance of 
Thompson’s position. This must have been a “courtroom war story” that was 
retold for many years by Ramsey County lawyers.  The trial’s second day, as 
reported in the Globe: 

 

WHERE IS GEORGE? 
_________ 

 

Thompson, of the Daily Dispatch, 
Is a Hard Man to Find. 

_________ 
 

WHEN WANTED IN COURT. 
_________ 

 

Counsel Have Hard Work to 
Establish the Ownership of the Paper. 

_________ 
 

IT SEEMS ACEPHALOUS. 
_________ 

 
                                                 
6 St. Paul Daily Globe, January  29, 1895, at 2. It seems that the Palmer’s letter offering terms 
of a settlement was admitted into evidence. 
7
 A letter from Thompson denying being an owner was discussed but it is not clear whether 

it was admitted into evidence.    
 



8 

 

The Libel Suit Develops Into 
a Warm Legal Battle. 

_________ 
       
       As a sharp fight between attorneys, the libel suit of Tindale 
Palmer against the St. Paul Dispatch, on trial in Judge Brill's court, 
is proving a gem. Every bit of testimony offered on behalf of the 
plaintiff is objected to by the defense, and every question asked 
by the attorney for the defense on cross-examination is objected 
to by the plaintiff. 
      Where the defense is getting in its strongest work, however, is 
in harassing the attorneys for the plaintiff in their attempts to 
prove George Thompson's relation to the Dispatch. 
      The suit is brought against Mr. Thompson individually as 
proprietor and manager of the paper. A subpoena was issued for 
Thompson to bring him into court and answer as to his 
connection with the paper, but the deputy sheriff was told at the 
office of the Dispatch that Mr. Thompson was in Chicago, though 
Attorney Munn stated in court that he was in the city. A subpoena 
for Secretary Young, of the Dispatch Publishing company, was 
issued, but Mr. Young could not be found. 
      M. J. Costello was called, but he testified that, notwith-
standing his connection as editorial writer on the paper for years, 
he was ignorant as to Mr. Thompson's relation to the paper. 
Attorney Munn, counsel for the Dispatch—a position he has held 
for years—then took the stand, but seemed to be as ignorant of 
the mysterious relation Mr. Thompson holds toward the paper as 
was Mr. Costello. It was amusing to see Attorney Munn on the 
stand as a witness, and yet objecting to every question asked by 
the plaintiff's attorneys. After Mr. Munn left the stand, the 
plaintiff 
 

Called Harry Black, 
 

managing editor of the paper, but Mr. Munn objected until after 
he had cross-examined Mr. Palmer, whose cross-examination had 
been postponed. Mr. Palmer then resumed the stand, and was 
subjected to a lengthy cross-examination.   



9 

 

      Mr. Munn's attempts to draw out of the witness information 
as the number of other papers against which claims were made in 
consequence of the publication of the same story as the one that 
appeared in the Dispatch, were objected to by Attorneys Rock-
wood and O'Brien for the plaintiff, and a great deal of legal 
sparring resulted. 
      Judge Brill finally ruled that it was proper cross-examination, 
and the information was extracted piecemeal from the witness. In 
substance, it was to the effect that there were about 100 papers in 
all, there being eight in Minnesota. 
       Another point that led to a sharp controversy was an attempt 
on the part of Mr. Munn to examine the witness with reference to 
the sending out by his attorney, Boyd, of a circular. The circular is 
addressed to no one in particular, but was presumably intended 
for, if not sent to, the papers against which claims had been 
made. Mr. Palmer denied that he had any knowledge of the 
preparation or sending out of the circular prior to the lime he 
inferred it had been sent out, and when he learned of the action 
of his attorney he objected to it. Further attempts of Mr. Munn to 
go deeper into the matter were objected to, and Judge Brill 
adjourned court until morning to think the matter over. 
      The legal sparring becomes so amusing at times that Judge 
Brill cannot refrain from smiling. 8 

 
The third day of the trial ended when Judge Brill instructed the jury, which 
returned a sealed verdict after deliberating three hours, as reported by the 
Globe: 
 

THE VERDICT IS IN. 
_________ 

 

Jury Agree in Dispatch Libel 
Suit, But Result Unknown 

_________ 
 

THE VERDICT IS SEALED. 
_________ 

                                                 
8 St. Paul Daily Globe, January 30, 1895, at 2. 



10 

 

O'Brien Scores Thompson— 
Newspaper Men Nice Fellows, 

________ 
 

WITH LARGE CAPACITIES 
_________ 

 

Who Will Let You Treat Just 
as Often as You  

Please. 
_________ 

 
 

      The libel suit of Tindale Palmer against the St. Paul Dispatch, 
which has excited so much interest the past few days on account 
of the sharp fight that developed between the attorneys in the 
case, was given to the jury last night, with instructions to return a 
sealed verdict. 
      When court opened yesterday morning, Palmer resumed the 
stand, and the cross-examination continued for a time with about 
the same results as on the previous day. 
      The defense then called George A. Doran, who has charge of 
the circulation of the paper, to prove that Mr. Thompson, against 
whom the suit was brought individually, had nothing to do with 
the sending out of the papers. 
      A. E. Chantler, who was managing editor of the paper at the 
time the alleged libelous article appeared, was next called to 
prove that Mr. Thompson had no knowledge of the publication of 
the article. 
      Mr. Thompson was not present, his physical condition being 
such as to make it inconvenient for him to put in an appearance, 
but he sent a written statement in which he confessed that he 
was the executive head of the corporation that owns the paper. 
But he denied that he is individually the owner.  
      Attorney Munn made a strong argument for the defense. He 
laid much stress on certain discrepancies in the testimony of the 
plaintiff on direct examination compared with that on cross-
examination, and tried to make it appear that Palmer's business 
schemes, which were upset by the publication, were more in 



11 

 

imagination than in reality. In this connection he said:  "When Mr. 
Palmer gave up his business in London and came to this country 
and formed a partnership to go into this business of libel 
financiering instead of libeling financiering, he made a big 
mistake." 
      Mr. Munn also laid stress on the fact that no demand for 
reparation was made for nearly two years after the publication of 
the article, though Palmer admitted having purchased a copy of 
the paper with this end in view shortly after it was printed. 
       Another point was that the letter demanding a retraction 
called attention to an article published on Oct. 3, whereas no such 
article appeared in that issue, and newspaper people could not be 
expected to go through the entire files of the paper to ascertain 
the issue in which an item appeared, or to see if it appeared at all. 
The legal demand for retraction was made on Sept. 10 (sic) at 4 
o'clock, Mr. Munn said, after the paper had gone to press, the 
next day was Sunday and no issue was printed, and the following 
day the suit was begun, so there was no opportunity for retrac-
tion, as provided by law. 
      His strongest point, however, and the one on which the verdict 
probably hinges, in case the jury has found for defendant, is the 
claim that Mr. Thompson is not individually the owner of the 
paper, but the Dispatch Publishing company, a corporation of 
which Mr. Thompson is simply the head, and therefore Mr. 
Thompson could not be held to be liable. The fact that the 
Dispatch does not circulate outside the limits of St. Paul was also 
dwelt on to show that no material damage could result from the 
publication of the article from the publication of the article in this 
particular paper. 
      C. D. O'Brien made the argument for the plaintiff in his usually 
forceful style, laying particular stress on the sacredness of a 
man's reputation, and the consequences that invariably follow 
even a slight charge against a man, much less one of such a 
serious nature as the theft of $440,000. No matter who Mr. 
Palmer might be or how unworthy he might be, the article was 
untrue, and the only thing to have done was to retract it. 



12 

 

      "Why did not Mr. Thompson come into this court and face the 
jury like a man?" asked the speaker. "He has no regard for this 
man's character, and he evidently has no regard for the courts. I 
confess Mr. Munn is a nice fellow. I would rather be Munn when 
Thompson is paying him than to be Thompson.  The counsel for 
the defense has warned you that you were about to hear an 
attack on the newspapers, but you won't; that you were about to 
hear an attack on the defendant, but you won't from me; that you 
were about to hear an appeal to sympathy in behalf of this 
plaintiff, but I tell you, gentlemen, he has got beyond your sym-
pathy. Not one of you would for any money consideration take his 
place; have it go out to the world that you had stolen $440,000. I 
know a lot of newspaper men. They are good fellows. They will 
let you treat just as often as you have a mind to, and they have a 
capacity that is delightful. Newspaper men and newspapers are 
useful, but they must not be permitted to destroy men's 
reputations." 
      Judge Brill's charge was brief. He said the article was certainly 
libelous. The only questions were as to whether the defendant 
was responsible, and, if he was, the amount of damage the 
publication in this particular paper had caused. As to the question 
of the liability, of the defendant, he said that if it be found that    
Mr. Thompson was simply the executive head of the corporation 
owning the paper, and had no direct knowledge of the publica-
tion of the article, he could not be held individually responsible. 
      The jury retired about 5:30 o'clock, and reached a verdict after 
being out about three hours. 9 

 
The Minneapolis Tribune reported the verdict: 

                                                 
9 St. Paul Daily Globe, February 1, 1895, at 2.   When O’Brien stated that newspaper men 
“will let you treat...and they have a capacity that is delightful,” he referred to consumption 
of liquor. 
     The only Saturday that fell on the 10th day of September was in 1892, not 1893 or 1894.  
The retraction could not have been delivered on Saturday, September 10, 1892, because 
that would have been before the publication of the libelous article on October 1, 1892. 
Munn confused the date of the retraction demand with the day the complaint was served.  
The retraction demand was delivered on Saturday, September 8, 1894, and suit started on 
Monday the 10th. 



13 

 

VERDICT FOR PALMER. 
_________ 

 

The Jury in the Suit for Libel Assesses the Dispatch $350. 
 

Special Telegram to the Tribune. 

ST. Paul, Feb. 1.—The jury in the libel suit of Tindale Palmer 
against the St. Paul Dispatch returned a sealed verdict last night. 
This was found this morning to be in favor of the plaintiff for 
$350. The case will be appealed to the supreme court. 10 

 
The Dispatch reported the verdict as a resounding success, which in a way it 
was: 

 

NOMINAL DAMAGES. 
_________ 

 

Awarded the Plaintiff in the Palmer Suit 
for Libel. 

_________ 
 

THE VERDICT WAS FOR $350. 

_________ 
 

Suit becomes a Cause Celebre on Account of the 
Fierce Legal Battle it Provided —Skillful Conduct 
of the Attorneys on both Sides— Jury Average Up 
a Verdict —In About an Hour. 

_________ 
 

      In the famous action for libel in which Tyndale Palmer sought 
to recover damages in the amount of $50,000 from George 
Thompson, the jury this morning returned a verdict giving Palmer 

                                                 
10

 The Minneapolis Tribune, February 2, 1895, at 6.  St. Paul Daily Globe,  February 2, 1895, at 
2, also reported the verdict: 

Thompson Loses. 
The jury in the libel suit of Tindale Palmer against George Thompson, of the 
St. Paul Dispatch, yesterday returned a verdict for $350 in favor of the 
plaintiff. This is merely nominal, and will hardly pay the expenses of the 
plaintiff in bringing the suit. The suit was for $50,000. 



14 

 

the nominal amount of $350. A stay of thirty days was granted, 
pending the next step in the case. 
      The action was so closely contested on both sides that it 
became a legal battle royal, and inasmuch as at least fifty similar 
actions are pending, is worthy some descriptive detail. The 
history of the affair is briefly as follows: on Oct. 1, 1892, the United 
Press sent out to about 150 papers in the United States, a 
telegram in which it was asserted that Tyndale Palmer and a 
Brazilian man named De Freitas had together acted dishonestly in 
connection with the sale of an electric light patent right which 
was negotiated in Rio Janeiro between them, returning the 
selling price at a figure below the actual amount and pocketing a 
large sum as the difference. Palmer was given as the former 
Philadelphia newspaperman and De Freitas as a hotel keeper at 
Rio. This telegram was printed in the Dispatch and 150, more or 
less, other newspapers, receiving the service of the United Press, 
and printed in good faith, without question of its correctness.  
Palmer and Freitas shortly afterward denounced the telegram as 
without foundation, and immediately set on foot what is perhaps 
the largest aggregate libel suit in American jurisprudence, begin-
ning actions against over fifty newspapers for an aggregate of 
nearly $3,000,000 damages. Of the newspapers eight were in 
Minnesota, and one of the actions taken was against George 
Thompson of the publication in the St. Paul Dispatch, damages to 
the extent of $50,000 being demanded. 
       The case went to trial before Judge Brill on Monday last, and 
will go down in legal history is one of the hottest legal battles 
ever fought for libel. For the plaintiff, Palmer, the attorney of 
record was C. J. Rockwood of Minneapolis, who called to his 
assistance, C. D. O’Brien, of this city, and a must be said for them 
that, at every point of the case, they fought for their client with 
rare skill and ability. In the conduct of the suit they were assisted 
by a compilation of citations of authorities of the most elaborate 
character, prepared within the past year by Palmer himself, at the 
expense of great industry. The legal assault was sustained for the 
defense by attorney Marcus D. Munn, who made a brilliant resis-



15 

 

tance, in full keeping with the reputation he has won at the bar of 
the state. 
      The character of the battle, as fought out before Judge Brill, is 
best shown by the fact that, though the case was on trial for four 
days, only a half a dozen witnesses were examined, the remainder 
of the time being occupied with unraveling knotty legal points.      
The plaintiff was the principal witness and, in his direct  exam-
ination, disclosed that he had been engaged in the exploitation of 
the most gigantic financial operations, which, he claimed, were 
nipped in the bud by the  publication of the articles complained 
of. The aspect of his affairs changed materially under the rigid 
cross-examination to which attorney Munn subjected him. The 
case was summed up last evening, and after instructions by the 
court, the jury went out, returning a sealed verdict this morning, 
in which the plaintiff was given damages of $350. A stay of thirty 
days was granted, as usual, and the case is over for the present.11 
 

During the next 30 days, the Marcus Munn filed a motion for a new trial. On 
September 12, 1895, Judge Brill granted that motion and ordered a new trial, 
as reported in the Globe: 

 

REVERSE FOR PALMER. 
 

His Verdict Against George 
Thompson Cannot Stand. 

 
      Judge Brill yesterday filed an order granting the motion of 
defendant for a new trial in the case of Tyndale Palmer against 
George Thompson, proprietor of the Dispatch. Palmer brought an 
action to recover some $50,-he 000 for libel on account of a report 
published as sent out through the United Press some years ago, to 
the effect that he was guilty of perpetrating a gigantic swindle in 
South America. This was only one of a large number of similar 
suits begun by Palmer in different parts of the country. The jury in 
this case gave him a verdict of $350, which, it was thought, was so 
small that the Dispatch would pay it rather than follow the case 

                                                 
11 St. Paul Dispatch, February 1, 1895, at 3. 



16 

 

farther. But Judge Brill grants the motion for a new trial for the 
following reasons, as set forth in his memorandum attached to 
the order: 
      "Aside from the other questions I am of opinion that the 
evidence was not sufficient to show the service upon defendant 
of the notice required by the statute. In any event it was not 
conclusive as was held by the court at the trial. If the evidence 
was otherwise sufficient this would not have prevented a 
recovery of actual damages, but the court allowed the jury to 
include punitive damages also." 12 

 

The last chapter in this litigation was the following docket entry in the books 
of the clerk of court: 

 
56,184—Tyndale Palmer vs. George Thompson; dismissed without 
costs to either party. 13 
 

•• • •• 
 

The libel suit against the Dispatch was the first of Tyndale Palmer’s to be tried 
and it received extensive coverage by the Globe.  The other major trial against 
the Pioneer Press was largely ignored by the metropolitan press.   Libel suits 
against Minneapolis Times and other small town newspapers were dismissed 
by demurrer or stipulation.   Newspaper accounts of some of the court rulings 
follow. 
 
 

•• • •• 
 
 
 

 

 

 

 
                                                 
12

 St. Paul Daily Globe, September 13, 1895, at 2. 
13

 St. Paul Daily Globe, November 30, 1895, at 8. 



17 

 

 
Appendix 

 
Article                                                                                 Pages 

 
The libelous article 
      St. Paul Dispatch, October 1, 1892..........................................................18 
      St. Paul Daily Globe, October 2, 1892.....................................................19 
      St. Paul Daily Globe, October 3, 1892.................................................19-20 
     Winona Daily Herald, New Ulm Review and Preston Times, 

            October 3-6, 1892..............................................................................20 
 

The Minneapolis Times, January 8, 1896.....................................................21 
 

Winona Daily Republican, March 1895...................................................22-23 
 
Mankato Free Press,  March 1895...........................................................23-25 
 
St. Cloud Daily Times, December 1894...................................................25-29 
 
St. Paul Pioneer Press, 1895-1896............................................................29-31 
 
Duluth Evening Herald,  1894-1895..........................................................31-33 

 
The Amount Palmer & de Freitas Recovered, 
      Slayton Gazette and Murray County Pioneer, August 12, 1897.............34 
 
The 1887 Law regulating libel suits against newspapers..........................35 
 
For further reading.....................................................................................36 

 
 
 
 
 
 



18 

 

This is the libelous story in the Dispatch, October 1, 1892: 
 
 

 
 



19 

 

From the St. Paul Daily Globe, October 2, 1892, at page 6: 
 

MADE A BIG HAUL, 
A Philadelphian Gets Away With 

$440,000. 
 

Philadelphia, Oct. 1— The theft of $440,000 from the Aver Incan-
descent Light company by Tindale Palmer, a former Philadelphia 
newspaper man, in which he was joined by a hotel keeper named 
Freitas, of Rio Janeiro, has just been brought to light. The 
company is owned solely by A. O. Granger, the president, and ex-
Senator Joseph M. Gazzam, vice president. They formed the 
South American Weisbach Incandescent Light company, and sent 
young Palmer to Rio to boom the invention. He and Freitas sold 
the patent right for $510,000 in gold, and upon Palmer's return he 
reported the sale as having been made for $80,000, of which 
$10,000 was expended in his salary, expenses and commission. 
The theft was not learned until two other men were sent to Brazil 
ion a second mission. Palmer is in England, and cannot be 
returned. 
 

The next day, October 3, 1892, at page 4, the Globe reprinted the story under a 

different headline. 

A JOURNALIST'S NERVE 
_________ 

 

Theft of More Than Four Hundred 
Thousand Dollars. 

_________ 
 

Philadelphia, Oct. 2.—The theft of $440,000 from the Aver 
incandescent Light company, by Tyndale Palmer, a former 
Philadelphia newspaper man, in which he was joined by a 
hotelkeeper named Freitas, of Rio Janeiro, has been brought to 
light. The company is owned solely by A. O. Granger, the 
president, and ex-Senator Joseph M. Gazzam, vice president. They 
formed the South American Welsbach Incandescent Light 
company, and sent young Palmer to Rio to boom his invention. 



20 

 

      He and Freitas sold the patent rights for $520,000 in gold, and   
upon Palmer's return he reported the sale as having been made 
for $80,000, of which $1,000 was expended in his salary expenses 
and commission. The theft was not learned until two other men 
were sent to Brazil on a second mission, although reports had 
reached the ears of the company. Palmer was sent to negotiate 
securities of one of Senator Gazzam's iron companies, and upon 
demanding a higher commission was dismissed. Palmer cannot be 
returned from England, but action is being taken to recover sums 
which he expended in buying farms for relatives.  
 

A shorter version of the story was reprinted under a different headline in the 
Winona Daily Herald, New Ulm Review and Preston Times: 

 
STOLE A BIG SUM. 

A Philadelphia Company Robbed of 
Over $400,000. 

 

Philadelphia. Oct. 3.—The theft of $440,000 from the Auer 
Incandescent Light company by Tindale Palmer, a former 
Philadelphia newspaper man, in which he was joined by a hotel 
beeper named Freitas oi Rio Janeiro, has just been brought to 
light. The company sent young Palmer to South America to boom 
the company. He and Freitas sold the rights for $510,000 in gold 
and reported the sale as having been made for $80,000, of which 
$10,000 was expended in his salary and expenses. Palmer is in 
England and cannot be returned to this country. Action is being 
taken to recover the money from relatives.14 
 

 
 

•• • •• 
 

 

                                                 
14 Winona Daily Herald, October 3, 1892, at 2. 
  New Ulm Review (Brown County),  October 5, 1892, at  3. 
  Preston Times (Fillmore County),  October 6, 1892, at 3.  



21 

 

The Minneapolis Times. 
(January 1896) 

 
Palmer Has No Case. 

 

      Judge Belden yesterday morning sustained the demurrer of 
the defendant in the action of Tyndale Palmer and John Francisco 
De Freitas against The Minneapolis Times company. The plaintiffs 
claim that they were injured to the extent of $50,000 by every 
paper which printed a dispatch dated Oct. 2, 1892, and emanating 
from Philadelphia. 
      An Eastern law firm made a collection of papers throughout 
the country, and wherever the dispatch was printed actions were 
brought by local attorneys on a contingent fee. The complaints 
were gotten out on a job press, the amount as being about 
$100,000 to a city, or $50,000 for each newspaper. The Minnea-
polis Times, among other papers, was a sufferer, and the firm of 
Fletcher, Rockwood & Cairns appeared for the plaintiffs. 
      Judge Belden, who heard the argument, is looked upon as one 
of the learned judges of the West, and his decision that there is no 
ground for action will doubtless be sustained in many other 
courts. Newspapers throughout the country will be gratified at 
the result. 15  

 
 
 
 

•• • •• 
 
 
 
 
 

 

                                                 
15 The Minneapolis Times, January 8, 1896, at 7. 

 
 



22 

 

Winona Daily Republican. 
(March 1895) 

 
EXIT TYNDALE PALMER 

 
Salts for One Hundred Thousand Dollars  

Against The Republican Dismissed. 
 
       Readers of The Republican may recall the fact that a few 
months ago, suits were commenced against the publishers of this 
paper by Tyndale Palmer of Philadelphia and one De Freitas of Rio 
Janerio, Brazil, demanding for each the modest sum of $50,000 as 
damages alleged to have been sustained by them by reason of a 
dispatch which appeared in these columns on the 3d day of 
October, 1892, from Philadelphia, reciting certain transactions in 
Brazil connected with the sale of certain patent rights by Mr. 
Palmer as agent for American principals. The same dispatch was 
published in several hundred other daily papers in the United 
States, against most of which similar legal proceedings were 
begun, the sum claimed in damages amounting in the aggregate 
to eight or ten millions of dollars. Thus far but one case, so fa , as 
we are aware, has come to actual trial—that of the St. Paul 
Dispatch, which because of a refusal to publish a retraction ended 
in a verdict for the plaintiff in the nominal sum of $350, after one 
of the most sharply and ably conducted legal battles the courts of 
this State make any record of.  
      This so disconcerted Mr. Palmer that he has not since felt like 
prosecuting his suits in Minnesota with much vigor and quite 
recently he proposed to The Republican a private settlement. On 
the advice of its attorney, M. B. Webber, Esq., who had 
thoroughly prepared himself for a successful defense, Mr. 
Palmer's overtures were declined. Accordingly, the cases came up 
on their regular order on Tuesday afternoon in the District Court 
for Winona county (Judge Buckham presiding), but as neither of 
the plaintiffs nor their attorneys (a Minneapolis firm), made their 
appearance, the suits were, on motion of Mr. Webber promptly 
dismissed by Judge Buckham. They are now barred from further 



23 

 

prosecution by the statute of limitation. The Republican, here 
cheerfully reiterates, what it has once said before that it believes 
Mr. Palmer to have been wrongfully accused in the dispatch 
referred to, but this is something which the papers publishing it 
had no knowledge of at the time, and The Republican sub- 
sequently made a full retraction, and as it is persuaded that no 
harm came to the plaintiff from the appearance of the 
Philadelphia rumor in these columns, the result does no injustice 
to any one.16 
 

•• • •• 

 

Mankato Free Press 
(March 1895) 

 

Suit filed. 
 

LOOMING MILLIONS. 
Palmer and Tyndale Still After 

ye Editor. 
       Specials to the Globe. 

      Mankato Minn., Oct. 3.—L. P. Hunt, manager of the Free Press 
Printing company, was served with papers this afternoon in a libel 
suit brought by Tyndale Palmer and Joao Francisco de Freitas for 
$100,000.  
      Sioux Falls, S. D., Oct. 3.— Today two suits for libel in the sum 
of $50,000 each were commenced against the Press of this city, 
the alleged libel having been committed two years ago, on Oct. 4, 
1892. The suits were brought by Tyndale Palmer, of Philadelphia, 
and Joao Francisco de Freitas, of Rio Janeiro. 17 
 

 
Suit Dismissed. 

 

                                                 
16

 The Winona Republican, March 5, 1895, at 3. 
17 St. Paul Daily Globe, October 4, 1894, at 1. 
 



24 

 

DISMISSED. 
 

Two Big Suits Come to an End. 
 

The $50,000 Damage Suits of Tyndale Palmer and 
Joan Francisco de Freitas against the Free Press 
Printing Company Dismissed by Stipulation This 
Afternoon. 

 

This afternoon the two damage suits of Tyndale Palmer and Joan 
(sic) Francisco de Freitas against the Free Press Printing Company, 
for $50,000 each, was dismissed by stipulation. The papers were 
filed with Clerk of Court Thorne this afternoon by Attorney 
Thomas Hughes, represented the Free Press Printing Company in 
the action. The agreement was reached at a conference held early 
in the afternoon between Mr. Hughes and an Attorney 
Rockwood, of the Minneapolis law firm of Fletcher, Rockwood & 
Dawson, who are the plaintiffs’ attorneys. Mr. Rockwood arrived 
in the city yesterday afternoon, and stated that he had not heard 
from his clients recently, and he wanted time to communicate 
with them, which would require much time. The defendant was 
ready and anxious for the case to go to trial, and an agreement 
was finally reached satisfactory to both sides. 
 

The stipulation for dismissal provides that both sides shall pay 
their own cost, and the only costs which devolve on the 
defendant are its attorneys’ fees. The filing of the stipulation 
papers dismisses the case. 
 

Palmer is a Philadelphian who has handled some big deals as a 
promoter. Freitas is a hotelkeeper in Rio Janeiro, Brazil. In the fall 
of 1892 several hundred papers throughout the United States 
printed a certain dispatch from the United Press, or an item to the 
same effect sent out in the plates of the American Press 
Association. The story was that Palmer had gone to South 
America as the representative of the South America as a 
representative of the Welsbach Incandescent Light Company, and 
that while there had sold the patent rights of the company to a 
syndicate of Southern capitalists for $550,000 and reported to his 



25 

 

employers that he had only received $80,000, of which he 
received $10,000 as commission, salary and expenses.  Freitas was 
brought into the case as an assistant to Palmer’s. Palmer and 
Freitas claim to be much injured by the dispatches, and several 
hundred suits were started, each for $50,000 damages. 
 

The Free Press published the item in its plate matter, supposing it 
to be reliable, but when informed of his in- correctness, made a 
full retraction. Some of the cases have been settled, others 
dismissed, and a few tried.18 

 
•• • •• 

 
St. Cloud Daily Times 

(December 1894) 
 

Suit started. 

 
SUED FOR $100,000. 

_______ 
 

Editor Macdonald, of St. Cloud, 
Grows in International 

Importance. 
_______ 

 

CHARGED WITH LIBEL. 
_______ 

 

Brazilian Hotelkeeper and 
Philadelphia Broker Want 

Big Boodle. 
. . . 

 
 

                                                 
18 Mankato Daily Free Press, March 22, 1895, at 3. Two months later  the Globe reported this 
story under the headline  “Hunt Didn't Get Mulcted.” St. Paul Daily Globe, May 23, 1895, at 3. 
 



26 

 

Special to the Globe. 

St. Cloud, Minn., Sept. 28. — Tyndale Palmer, a Philadelphia 
broker, and J. Francesco de Freitas, a hotelkeeper of Rio Janiero. 
Brazil, through their attorney in this city, George W. Stewart, 
have begun suit against C. F. Macdonald, publisher and editor of 
the Daily Times, each asking $50,000 damages for alleged libel. 
The publication for which Macdonald is now asked to go into his 
coffers consists of an article published in the Times on Oct. 3, 
1892, in which Palmer and the Brazilian were accused of swindling 
the Aver Incandescent Light company out of $440,000 in Brazil. 
The article was published along with other American Press 
association dispatches in several hundred papers throughout the 
country.19 
 

Suit dismissed. 
 

POOR TYNDALE PALMER 
_______ 

 

His $12,000,000 Melting Away  
Like Snow Under a Summer Sun. 

_______ 
 

The $100,000 Suits Against the  
Daily Times are Dismissed. 

_______ 
 

Tyndale is so Busy With the  
Other 180 cases He Could not Attend. 

_______ 
 

The Court Thinks He Should  
Have Fewer or Divide himself Up. 

_______ 
 

Something About the Present Raid  
on American Journals 

_______ 
                                                 
19
 St. Paul Daily Globe, September 29, 1894, at 1. 
 



27 

 

But, There is an Avenging Nemesis on the Trail — 
Look Out Tyndale and Joao! 

_______ 
 

      It is an old saying that “$1 saved is as good as $2 earned.” If this 
be true then the Daily Times publisher is $200,000 richer than he 
was on Monday. Yesterday we saved (?) $50,000 by the dismissal, 
by Judge Searle, of the libel suit of Joao DeFreitas against us for 
that sum, and this morning we “scooped in”  a second $50,000 by 
the dismissal of the libel suit of Tyndale Palmer. As here is 
$100,000 saved (?)  is it as good as $200,000 earned? We can’t see 
the “old saw” in that light.  
      As is known to our readers, Tyndale Palmer, an ex-broker of 
Philadelphia, and Joao DeFreitas, a hotel keeper of Rio Janerio, 
South America, some time ago brought suit against the Times for 
alleged libel, estimating their damages at $50,000 each. (Hotel 
keepers come high in South America.) 
      The so-called libelous matter was in the form of a plate 
dispatch send out by the American Press Association October 2, 
1892, and appeared in nearly every daily paper of enterprise in the 
United States, as it was scattered broadcast by the United Press 
Association. In brief, it was stated that Mr. Palmer went to Rio 
Janerio as an agent of an American incandescent light company, 
sold a patent for $510,000, and only accounted to his company for 
$80,000. Mr. De Freitas  was his alleged partner in the transaction.  
      In the summer or fall of 1893, we were surprised to receive a 
letter from Mr. Palmer, dated at Philadelphia, stating that the 
Dispatch was untrue, asking us to communicate with him, and 
stating that he would require a retraction, coupled with pecuniary 
remuneration. To this and two or three subsequent demands, we 
paid no attention. We regarded it as a scheme to “bleed” us, and 
we have no surplus, either of gore or greenbacks. We learn from 
investigation that about 200 newspapers were receiving like 
demands. Of these, the Washington Post and New York Recorder, 
(all that we know of) made settlements, paying Palmer “a sum of 
money” (we do not know how much) rather than go to the 
expense of a suit. The Times publisher is far from a rich man, but 
he made up his mind that he would spend twice the amount that 



28 

 

he could have settled for, rather than be the victim of the men 
who are making this wholesale raid upon the newspapers of this 
country. 
      The plan of these fellows is to get some attorney in the city to 
which the paper to be proceeded against to take the cases on a 
“contingent fee,” the attorney paying the costs, conducting the 
case, getting a per centage of the amount which can be 
“squeezed” out of the publisher. It is not, evidently, the intention 
to try these cases, but to frighten papers into settlements, at 
from $200-$1,000 each. Editor Thompson, of the St. Paul Dispatch, 
who is also sued, as is the Pioneer Press and Minneapolis Times, 
told us recently that there was not an attorney in St. Paul who 
would take the cases, and Palmer secured a Minneapolis firm. In 
St. Cloud, several if not all attorneys received requests or feelers 
to as to handling the case against the Times. Geo. W. Stewart 
accepted, and is entitled to whatever credit (?) may attached to 
his conduct of the cases for the parties who made the colossal 
$12,000,000 raid on American newspapers. 
      Just before the opening of the term of court, Attorney Stewart 
requested that the cases go over to the May term. To that we 
would not consent, as we were determined that these fellows 
would receive no courtesies from us, but should go to trial, if they 
dared. In our judgment they did not want to try their cases— their 
scheme is to force settlements.  
      Yesterday when the De Freitas case was called, Mr. Stewart  
entered a dismissal, saying that is client could not be present, but 
that he expected Palmer would be here this morning. 
      To-day at the opening of the court, when the case was called, 
Mr. Stewart asked that the case be continued until some 
subsequent time, as Mr. Palmer had so telegraphed him. His client 
had about 180 of these cases, and could not attend at this time.     
      Mr. D. T. Calhoun, the Times’ attorney, objected to any 
postponement. We are here ready for trial, and know of no 
reason why the plaintiff should not be present, he having full of 
knowledge of his own case. Mr. Calhoun further remarked that 
they were cases without merit; there was nothing in them 
anyway.  



29 

 

      Mr. Stewart thought there might be merit in the case. This 
could only be determined by a trial.  
      Judge Searle, remarked with grim humor, that Palmer 
appeared to have too many cases. He should have fewer, or else 
be able to divide himself up, so as to be present at these the 
various hearings. If his attorney could show good reason for 
continuance, on account of his client’s illness, or other sufficient 
cause, he would grant the motion, but unless it was stronger than 
Mr. Stuart’s comments, he would dismiss the case. 
      Mr. Stewart said the he could only cover in an affidavit what 
he had stated to the court.  
      Judge Searle thereupon dismiss the action, and thus ended the 
attempt of Palmer and De Freitas to squeeze the Times 
publisher.20 
 

 

•• • •• 

 

ST. PAUL PIONEER PRESS 
(1895-1896) 

 
On November 30, 1895, Tyndale Palmer’s suit against the Pioneer Press 
resulted in what may have been one of the largest verdicts he was ever 
awarded. As reported in the Globe: 

 
In the $50,000 libel suit of Tyndale Palmer against the Pioneer 
Press company, the jury in Judge Kerr's court yesterday returned 
a verdict in favor of the plaintiff, giving him $2,000 damages.21 

 

                                                 
20 St. Cloud Daily Times, December 12, 1894, at 8. 
21
 St. Paul Daily Globe, December 1, 1895, at 4.  For some reason the other metropolitan 

dailies did not cover Palmer’s suit against the P. P. very closely. Earlier de Freitas’s suit was 
dismissed. St. Paul Daily Globe,  October 22, 1895, at 8 (“The libel suit of Jacob (sic) F. 
DeFreitas against the Pioneer Press was dismissed by Judge Brill yesterday, and a similar 
suit by Tyndale Palmer against the same defendant was continued. The suits originated out 
of a publication in connection with the sale of a patent right in South America.”).  
 



30 

 

But it did not stand. Four months later Judge Charles D. Kerr granted the 
newspaper’s motion for a new trial, as the Globe reported: 

 
NEW TRIAL GRANTED. 

_________ 
 

Pioneer Press Gets a Chance to Save 
 $2,000. 

_________ 
      Judge Kerr yesterday filed an order granting a new trial in the 
suit of Tyndale Palmer against the Pioneer Press company. In a 
very brief memorandum, the court says that in addition to the 
reasons urged by the defendant's counsel, the motion is granted 
on account of an error made in instructing the jury that the  
plaintiff was entitled to exemplary damages in addition to 
general.   Palmer secured a verdict for $2,000 for libel against the 
defendant some time ago.22 
 

In December 1896, a year after the first trial, Tyndale Palmer v. Pioneer Press 

was retried.  The jury returned a plaintiff’s verdict: $50.  This time Palmer’s 
lawyers moved for a new trial but Judge William Louis Kelly, to whom the 
case had been reassigned, denied it: 

 

FIFTY IS THE LIMIT. 
________ 

 

Tyndale Palmer Will Have to Go 
Higher for More. 

________ 
 

      Judge Kelly filed a caustic memorandum yesterday, justifying 
his order denying a motion for a new trial of the libel suit of 
Tyndale Palmer or against the Pioneer Press company. Tyndale 
Palmer sued the paper for damages for printing among its United 
Press dispatches an account of some business enterprise, with 

                                                 
22

 St. Paul Daily Globe, March 28, 1896, at 8. 
 

 



31 

 

which Palmer was accused of being identified. Palmer also 
brought similar actions against many other newspapers through-
out the country that published the same Item. 
       Upon the trial of this particular case before Judge Kelly and a 
Jury, last fall, the jury returned a verdict in favor of Palmer for 
$50. Palmer, feeling aggrieved at what he regarded as the low 
estimate the jury entertained for his character, instructed his 
counsel, C. R. Rockwood, of Minneapolis, to ask for a new trial. 
      The motion was duly made, on the ground that the verdict was 
the result of passion or prejudice. Nearly every other conceivable 
ground was also alleged. Judge Kelly thinks the verdict should 
stand, and that $50 is a sufficient amount for the damage done.23 
 
 

•• • •• 
 

Duluth Evening Herald 
(1894-1895) 

 
In October 1894 the Duluth Evening Herald reprinted a story first published in 
the Minneapolis Journal about sheer number of libel suits by Palmer and de 
Freitas against newspapers around the country.  The Journal also included  the 
solicitation letter sent to lawyers from John L. Dove, Jr., a Philadelphia lawyer 
coordinating the two men’s multitude of libel lawsuits.     

 

MILLIONS FOR LIBEL. 
_________ 

 

The Palmer-Freitas Newspaper Raid In 
Which The Herald is Attacked. 

_________ 
 

      Minneapolis Journal, Oct. 2: Tyndale Palmer wants $6,250,000 
damages for libel. Joas (sic) Francisco de Freitas wants the same.  
This is the story that crops out in connection with papers filed 
yesterday and today in the Hennepin county district court in the 

                                                 
23

  Daily Globe, April 3, 1897, at 2. 
 



32 

 

libel suits of Palmer and Freitas against the St. Paul Dispatch and 
the Pioneer Press. Fletcher, Rockwood & Dawson are the 
plaintiff's attorneys. 
      Palmer is a Philadelphian who has handled some big deals as a 
promoter. Freitas is a hotel keeper at Rio Janeiro, Brazil. The 
$12,500,000 which the suits of these two gentlemen call for is 
demanded from 125 of the papers in the United States which in 
the fall of 1892 printed a certain dispatch from the United Press or 
an item to the same effect sent out in the plates of the American 
Press association.  Each plaintiff wants $50,000 from each paper. 
      The story was that Palmer had gone to South America as the 
representative of the South American Welsbach Incandescent 
Light company, and that while there had sold the patent rights of 
the company to a syndicate of Southern capitalists had of the 
company to a syndicate of Southern capitalists for $440,000 and 
reported to his employers that he had only received $8o,ooo, of 
which he received $10,000 as commission, salary and expenses. 
Freitas was brought into the case as an assistant of Palmer's. 
      Palmer is now living in Philadelphia and is out of business 
except that of attending to his suits against the newspapers. He 
claims to be much injured by the dispatches sent out over the 
United Press,  so much that his former business was destroyed 
and his credit impaired. 
      One hundred and twenty-five suits have already been brought 
and more are to follow, as Palmer is going right down the list. In 
Minnesota, where retractions are published, it is not likely that 
suits will be pushed, as the laws of this state confine the verdict 
under such circumstances to the actual damages, thus involving a 
tedious and somewhat expensive legal contest. That the plaintiffs 
stand to lose very little, however, is shown by the fact that their 
cases are taken up by lawyers on the basis of a contingent fee, or 
in the legal slang, "on commission." The following circular 
received by a Minneapolis law firm will show how the attorneys 
are approached on the matter: 
 

CONIFIDENTIAL 
Philadelphia, Sept. 1, 1894.— Sir: Very shortly I will be engaged to 
prosecute for libel all of the newspapers at your place, principally 



33 

 

the ________. My clients are both men of some caliber and 
financiers, the one of this country having a collegiate education, 
great ability, ripe and sound judgment. Our declaration will be 
printed; our evidence, largely from government officials is 
complete. Palmer has compiled a book of the law and citations 
applicable to the case. Accordingly, I have agreed to handle the 
matter upon the basis of a contingent fee. Should I desire to 
engage you as my representative, are there any professional, 
political or other reasons, producing such an affiliation on your 
part to the paper or papers mentioned, as to interfere with your 
performance of the office for me? If so, will you kindly volunteer, 
in confidence, suggestions as to the means to be adopted, the 
name or names of attorneys who could or could not fill the bill, 
your reasons for the opinion, etc.? Have the kindness to answer 
promptly and oblige. 
Yours respectfully, 
                                                       John L. Dove, Jr. 
 
Similar circulars were received by a number of Duluth attorneys, 
but they declined to handle the case.24 
 
 

 
 
 
 

•• • •• 
 
 
 
 
 
 

                                                 
24

 Duluth Evening Herald, October 4, 1894, at 3. The Duluth Evening Herald was sued by 
Palmer but it was dismissed. A newspaper report of the court’s order has not been located. 
 
 



34 

 

 

The Amount Recovered by Tyndale Palmer 
 and Jonas de Freitas 

 
How much money did Tyndale Palmer and Joao Francisco de Freitas recover?  
In August 1897, almost five years after the libelous article was published, The 

Slayton Gazette and Murray County Pioneer reprinted the following from the 
St. Paul Dispatch, which in turn cited a survey from The Fourth Estate, a weekly 
journal for newspaper publishers: 

 
Those enterprising citizens who make it a business of getting 
themselves libeled and following it with an action, might learn 
something from a statement made by The Fourth Estate, showing 
the amount sued for and the amounts recovered in the series of 
actions by Tyndale Palmer. Suits were brought against forty-six 
papers, aggregating s2,1oo,000.00. He secured compromises 
amounting to $5,100, which would not pay 50. per cent of his 
attorneys’ fees, while the judgements he secured in cases tried 
ranged from 6 cents to $150. The total collected from eleven cases 
tried was $396.43¼, the fractional cent coming from a judgement, 
rendered against the Pittsburg Leader for the magnificent sum of 
6¼ cts. - St Paul Dispatch.25 
 
 
 

•• • •• 
 
 
 
 

                                                 
25

 Slayton Gazette and Murray County Pioneer, August 12, 1897, at 5 (“The Fourth Estate”). 
    The figure was much larger according to Patrick C. File’s Ph.D. dissertation, ‘Bad’ News 

Travels Fast: The Telegraph, Syndicated Libel, and Conceptualizing Freedom of the Press,  

1890-1910 (August 2013). The dissertation is copyrighted but accessible on the internet. 
  
 
 



35 

 

The Minnesota libel law in effect in 1892. 
 

Stat. c. 66, Title 7, §4795, at 226 (1891). 
Later codified as Stat. c. 66, §§5417-5418 at 1455-1456 (1894), 
The first law regulating libel suits against newspapers was  

1887 Laws, c. 191, at 308 (March 2, 1887).  
 

 
 
 

 

•• • •• 
 
 
 
 
 



36 

 

For further reading: 
 

None of the libel cases brought by Tyndale Palmer and Joao Francesco de 
Freitas in Minnesota were appealed to the Minnesota Supreme Court.  What 
we know about these suits comes from newspaper reports.  
 
One scholar has examined appellate court decisions in other jurisdictions in 
their cases:  Patrick C. File’s Ph.D. Dissertation, ‘Bad’ News Travels Fast: The 

Telegraph, Syndicated Libel, and Conceptualizing Freedom of the Press, 1890-

1910 108-132 (August 2013).  Though copyrighted it is accessible on the 
internet.   
 
Professor File’s dissertation was revised and published in 2018 by the 
University of Massachusetts Press as Bad News Travels Fast: The Telegraph, 

Libel, and Press Freedom in the Progressive Era. 
 

  
  

  

  

•• • •• 
 

 

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Posted MLHP: August 15, 2021. 


